Κυριακή 30 Αυγούστου 2015

Έκτορας και Ανδρομάχη στη ζωγραφική

Η Ανδρομάχη θρηνεί πάνω στον Έκτορα. Πίνακας
του Ζακ Λουί Νταβίντ στο Μουσείο του Λούβρου.
Από το τρωικό  ψηλά το κάστρο  η Ανδρομάχη στον
Έκτορα που κίναγε για τη μάχη φώναξε με  φωνή
φαρμακωμένη: Όποιος στη μάχη πάει για να πεθάνει
στρατιώτη μου για πόλεμο δεν κάνει  σε  σύνθεση 
Μάνου Χατζηδάκη με τη θαυμάσια φωνή του
  Λάκη Παπά και στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη.  
Περισσότεροι από δεκαπέντε πίνακες   του  Γάλλου ζωγράφου Ζαν Λουί Νταβίντ, που αντλεί τα θέματά του από την αρχαιοελληνική μυθολογία και αρχαιοελληνική γραμματεία,  τον τρωικό κυρίως κύκλο και την ελληνική ιστορία, κοσμούν τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου.

Από τους γνωστότερους ο θάνατος του Σωκράτη .[14] που εκτίθεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης,  ο Λεωνίδας στις Θερμοπύλες, η κηδεία του Πάτροκλου, ο έρωτας του Πάρη και της Ελένης,  ο Άρης αφοπλίζεται από την Αφροδίτη και τις Χάριτες, Et in Arcadaia ego (=Και  εγώ [ήμουν] στην Αρκαδίας) Δίας και Αντιόπη. Ανάμεσά τους και  η ελαιογραφία: Η Ανδρομάχη θρηνεί πάνω στον Έκτορα. Η θεματολογία του είναι εμπνευσμένη από την Ιλιάδα, Ραψωδία Ζ 389 και 441- 446.[7]** 


Πίνακας του Σεργκέι Ποστίνκοφ,
ιδιωτική συλλογή (1863).



Σ΄ έναν άλλο όμως πίνακα του Ρώσου ζωγράφου Σεργκέι Ποστίνκοφ (Postinkov) 
το  βάρος της σκηνής μετριάζεται από τα χαμόγελα που προκαλεί ο φόβος του Αστυάνακτα  για το κράνος του πατέρα του, όταν τους λέει αντίο πριν την μάχη με τον Αχιλλέα.


*Οι εικόνες  από τα κοινά ( commons)   του διαδικτύου που είναι ελεύθερα πνευματικών δικαιωμάτων είτε λόγω παρ;έλευσης 70s είτε γιατί οι δημιουργοί  ή κάτοχοι απεφάσισαν έτσι.
*Οι αναφορές  στη Βικιπαίδεια  και ιδιαίτερα η  σχετική ενότητα είναι δικές μου.
** (κλικ για ανακατεύθυνση).